TV3 guanya la cursa per l’audiència de la fórmula 1 (1)

Formula-One-TV-rights-dea-007

(foto Mark Thompson/Getty Images)

L’alemany Sebastian Vettel ha guanyat clarament el mundial de fórmula 1 i, a Catalunya, TV3 ha guanyat la batalla per l’audiència televisiva de les curses. Els directes de TV3 dels dinou grans premis de 2013 han tingut un “share” mitjà del 26,5%, mentre que les retransmissions d’Antena 3 s’han quedat en el 19’6%, un bon resultat, però gairebé set punts per sota de TV3.

Les audiències de la fórmula 1 han permès a TV3 millorar els resultats dels diumenges, més fluixos que la mitjana setmanal del canal. Durant els vuit mesos  de la temporada de fórmula 1, la quota d’audiència mitjana de TV3 dels diumenges sense curses (la mitjana de tot el dia), ha estat del 9,5% i escaig, mentre que els dies amb fórmula 1 el “share” mitjà ha pujat fins el 11,8%, més de dos punts per sobre que els diumenges sense cursa.

Però tot i que l’aportació de la fórmula 1 a l’audiència de TV3 sigui positiva, no és suficient perquè els diumenges superi Antena 3. En conjunt, les audiències mitjanes dels diumenges han estat més bones al canal de José Manuel Lara, tant si hi hagut cursa (12,8% A3, 11,8% TV3) com si no (11,5% A3, 9,5% TV3). A TV3, això sí, la fórmula 1 li permet escurçar distàncies amb Antena 3 els diumenges, encara que no aconsegueixi superar-la.

Són dades que cal tenir ben presents en el debat recurrent sobre TV3 i la fórmula 1. Com és sabut, no pocs sectors consideren que la retransmissió dels grans premis no és un servei públic, que els drets d’emissió són massa cars… els motius de crítica són diversos.

Sobre la qüestió del servei públic, n’hi ha prou amb veure que, el 2013, els dies de gran premi, durant la cursa, més del 46% dels espectadors de televisió a Catalunya majors de 4 anys d’edat miraven la fórmula 1, i a més a més, molts més de la meitat ho feien a través de TV3. Sense aquesta opció, l’oferta d’Antena 3 hauria estat l’única, amb la locució en castellà, evidentment. Els perjudicis per a TV3 tant en termes d’audiència com en termes d’ingressos publicitaris haurien estat inevitables.

La relació entre audiència i ingressos publicitaris és directa: més audiència, més ingressos. La fórmula 1 aporta audiència i TV3 no està en condicions d’abaixar la guàrdia davant dels dos grans competidors, Atresmedia i Mediaset, que li disputen els espectadors i acaparen el mercat publicitari televisiu. En el benentès que, per a les televisions públiques com TV3, l’audiència no és només un factor determinant dels ingressos, sinó que també és un objectiu. A la BBC, màxim referent mundial de la televisió pública, diuen que sense bones audiències el servei públic audiovisual deixa de tenir sentit.

Sigui com sigui, les negociacions sobre els drets televisius de la fórmula 1 determinaran el que passi en el futur. De moment, encara no se sap com anirà l’any que ve. Mediapro va arribar a un acord amb Formula One Management per explotar els drets durant un període de cinc anys, des de 2009 fins a 2013. TV3 i Antena 3 van comprar els drets a Mediapro, però ara això s’ha acabat.

Abans de negociar els drets d’emissió televisiva dels pròxims campionats, Formula One Management ha de tancar els acords econòmics amb els equips de fórmula 1 i amb els circuits, un procés encara obert. Això, en un moment que la posició de Bernie Ecclestone, cap visible de tot l’invent, no és tan sòlida com abans. D’una banda, ha de fer front a les demandes judicials dels qui es consideren perjudicats per la seva gestió, i d’una altra la crisi econòmica passa factura a sponsors, circuits i televisions, que ja no poden pagar els preus d’abans.

La negociació serà dura perquè Ecclestone ha de defensar els interessos de CVC Capital Partners, el grup inversor americà propietari de Formula One Management. Un grup aquí més conegut perquè comparteix la propietat d’Abertis amb la Caixa i, també, perquè fins fa ben poc era copropietari del grup Colomer de productes de perfumeria.

Advertisements
1 comment

Deixa un comentari

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

Esteu comentant fent servir el compte WordPress.com. Log Out / Canvia )

Twitter picture

Esteu comentant fent servir el compte Twitter. Log Out / Canvia )

Facebook photo

Esteu comentant fent servir el compte Facebook. Log Out / Canvia )

Google+ photo

Esteu comentant fent servir el compte Google+. Log Out / Canvia )

Connecting to %s

%d bloggers like this: