4 bons motius per fixar-se en els serveis informatius de la BBC

Chris Hamilton, Social Media Editor de BBC News, ens explica el funcionament de la redacció multimèdia.

Chris Hamilton, Social Media Editor de BBC News, ens explica el funcionament de la redacció multimèdia (foto Àlex Frances).

Els serveis informatius de la BBC es troben immersos en el projecte de convertir les redaccions de tots els mitjans del grup en una sola gran redacció multimèdia. No només físicament, que ja és així, sinó també d'”esperit”. Sembla que se n’estan sortint, però la direcció de la corporació britànica s’ha fixat un termini que acabarà a finals de 2016 per fer balanç dels canvis.

El projecte va tenir una primera part a partir de 2008, en què ja es van unificar físicament la majoria de les redaccions. Però no va ser fins a començament de 2012 que es va posar en marxa l’actual redacció multimèdia, en unes noves dependències al mig de Londres, la New Broadcasting House, un nou edifici construït al costat de la seu històrica de la BBC.

De moment, el projecte té tots els ingredients per a convertir-se en una referència per als mitjans de comunicació de tot el món, i més encara en el cas de les corporacions públiques audiovisuals dels països europeus. Però no necessàriament per a ser copiat o imitat, sinó per veure què és possible i què no ho és en el nou món del periodisme multimèdia.

Després d’una primera ullada a l’experiència de la BBC, veiem quatre motius poderosos per fixar-s’hi:

1. El projecte vol traslladar a l’univers multimèdia allò que ha estat la BBC en el món de la ràdio i la televisió: un servei públic i una marca de qualitat, obsessionada per la imparcialitat i per la credibilitat que li atorga l’audiència. El repte de produir continguts per a totes les plataformes i competir amb els altres mitjans no pot posar en perill una reputació guanyada a pols durant 60 anys. Per això, per exemple, s’estimen més no ser els primers a donar una notícia, però donar-la bé, que ser els primers i fer-ho malament. Quality first, diuen. I si cal, doing fewer things better.

2. Han ajuntat en una sola redacció els equips d’edició dels serveis informatius de la ràdio, la televisió i els portals de notícies, tant d’àmbit nacional com internacional. Des de la mateixa sala, una única Central Newsdesk coordina les ofertes de les seccions especialitzades i les demandes dels equips d’edició. D’aquesta manera, garanteixen la línia editorial, estableixen prioritats i optimitzen la gestió dels recursos amb una visió global en tot moment.

3. Tant els directius com, sobretot, el sindicat majoritari, el NUJ (National Union of Journalists), saben que el periodisme multimèdia no significa que tots els periodistes hagin de fer de tot, ni que ho hagin de fer tot alhora. Els periodistes poden treballar per a més d’una plataforma (televisió i internet, ràdio i internet, televisió i ràdio…), però en funció de les habilitats de cadascú, de les possibilitats reals de fer-ho i també, en la pràctica, de la predisposició. Sense posar en risc la qualitat dels resultats i amb uns salaris en consonància: extra money for extra skills, defensa el NUJ.

4. Estratègia a mitjà i llarg termini. El lema quality first defineix formalment l’actual etapa de la BBC, però en el fons és el mateix de sempre. Ara, en el cas de la nova redacció multimèdia, la direcció de la corporació pública britànica s’ha proposat fer la transició des del model tradicional cap a la nova cultura multiplataforma durant el període 2012-2016. Segurament són conscients que aquestes coses no es poden fer de pressa, però també que no es poden prolongar indefinidament i, per això, es fixen objectius concrets a mitjà termini.

Advertisements
1 comment

Deixa un comentari

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

Esteu comentant fent servir el compte WordPress.com. Log Out / Canvia )

Twitter picture

Esteu comentant fent servir el compte Twitter. Log Out / Canvia )

Facebook photo

Esteu comentant fent servir el compte Facebook. Log Out / Canvia )

Google+ photo

Esteu comentant fent servir el compte Google+. Log Out / Canvia )

Connecting to %s

%d bloggers like this: