La història de “Catalonia, the land of Barcelona”

800px-Spanish_Pavilion_of_Expo_2010_nighttime

Aspecte nocturn del pavelló d’Espanya a l’Expo de Xangai, dissenyat per Benedetta Tagliabue i cobert per plaques de vímet d’un artesà de Folgueroles (foto Suzuki)

Sense que serveixi de precedent, aquesta vegada ens allunyem del món dels mitjans de comunicació per parlar de branding. M’he decidit a fer-ho perquè avui (13/03/2014) Bibiana Ballbè publica al diari Ara una conversa amb Albert Castellón titulada “Catalonia, the land of Barcelona” i m’ha semblat un bon pretext per explicar la història d’aquest eslògan que, de moment, només s’ha utilitzat una vegada públicament per promocionar la marca Catalunya.

Va ser en l’Expo Universal de Xangai de 2010, durant la setmana de Catalunya que va organitzar el Govern de la Generalitat en el marc de la participació espanyola en l’Expo. La fase de disseny d’aquell projecte va ser força interessant i, entre altres coses, va donar com a resultat el millor eslògan possible per donar a conèixer Catalunya al públic xinès de l’Expo: “Catalonia, the land of Barcelona”, en versió bilingüe (anglès i mandarí).

Els preparatius de la participació catalana a l’Expo van començar més o menys 18 mesos abans de la inauguració de l’esdeveniment. A més d’informar-nos sobre Xangai des de tots els punts de vista, el primer que vam fer els responsables de l’organització va ser demanar consell a tres persones imprescindibles: Joan Antoni Samaranch, Eugeni Bregolat i Pedro Nueno. Els vam preguntar què havíem de fer perquè l’esforç valgués la pena.

Hi havia alguns factors que condicionaven el projecte en el temps i en l’espai. D’una banda, la participació de Catalunya s’emmarcava en les activitats del pavelló d’Espanya, mentre que la ciutat de Barcelona tenia un altre pavelló en la mateixa Expo, en un altre extrem del recinte, a cinc quilòmetres de distància. D’una altra, Espanya i Barcelona estaven presents en l’Expo durant sis mesos i Catalunya només una setmana. Però més important que tot això era que els xinesos no sabien absolutament res de Catalunya, tret de conèixer el Barça i, segons com, Barcelona.

Entre altres consells, els tres savis ens van recomanar que aprofitéssim bé l’oportunitat de l’Expo, però que no cometéssim l’error de prescindir de la marca Barcelona o d’anar-hi sense coordinar-nos amb l’ajuntament de la ciutat, que disposava d’un pavelló propi. Consells amb els quals, per molts motius, no podíem estar més d’acord.

Però… com explicaríem als xinesos qui érem els catalans i què era Catalunya? Mentre hi pensàvem ens venia al cap la lletra de Nowhere man, dels Beatles… He’s a real nowhere man, sitting in his nowhere land… A partir d’aquí, l’eslògan va sorgir tot sol. “Catalonia, the land of Barcelona”: la manera més curta de donar la informació indispensable perquè el públic xinès ens identifiqués fàcilment, sense córrer cap risc de provocar equívocs, enmig del gran festival de comunicació que és una Expo.

En fi, així que al Govern hi va haver un nivell prudent de consens/silenci administratiu sobre l’eslògan elegit, el vam anunciar en una reunió d’empresaris catalans a Boston, concretament a Harvard, i el periodista Manuel Pérez ho va publicar en “La Vanguardia” del 12/07/2009. Mai he entès per què després de l’Expo de Xangai no s’ha tornat a utilitzar aquest eslògan.

Albert Castellón explica una versió molt diferent en el suggerent llibre “Catalonia, next brand in Europe” que ha publicat, però l’important és que el llibre és interessant, arriscat i provocatiu. El vaig comprar així que va sortir i li hem d’agrair que l’hagi escrit.

Anuncis

Deixa un comentari

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

Esteu comentant fent servir el compte WordPress.com. Log Out / Canvia )

Twitter picture

Esteu comentant fent servir el compte Twitter. Log Out / Canvia )

Facebook photo

Esteu comentant fent servir el compte Facebook. Log Out / Canvia )

Google+ photo

Esteu comentant fent servir el compte Google+. Log Out / Canvia )

Connecting to %s

%d bloggers like this: