Quan la Corpo i l’audiovisual siguin una prioritat (i 2)

Caldrà recuperar la taxa a les operadores d'internet (foto idgnow.com.br)

Caldrà recuperar la taxa a les operadores d’internet (foto idgnow.com.br)

Què hem de fer per posar el nostre sector audiovisual al dia?

Sens dubte, recuperar la taxa a les operadores d’Internet per fomentar la indústria audiovisual, que el Tribunal Constitucional, com tantes altres coses, es va carregar (1). A més a més, cal actualitzar les lleis de la comunicació audiovisual, del CAC i de la CCMA (la Corpo). Està a punt de sortir una nova directiva europea i haurem d’adaptar-hi la nostra arquitectura legal. Però si no hi hagués una nova directiva, ho hauríem de fer igualment: el CAC ha de tenir més competències i la Corpo encara està lluny de l’estàndard europeu de transparència, desgovernamentalització, despartidització i professionalització de la gestió.

Amb tot això, només haurem començat. També caldrà dotar la Corpo d’un pla estratègic a cinc anys vista –com a mínim– que marqui la ruta cap a una corporació multimèdia avançada, cap a la convergència de redaccions, el rejoveniment de la plantilla, l’obertura a l’audiència de parla castellana, la col·laboració amb valencians i balears i la recuperació dels drets esportius. Objectius que s’hauran de reflectir en el pròxim contracte programa i el pròxim conveni col·lectiu, que hauran d’estar vigents tots dos a partir de 2017.

Als altres mitjans de comunicació públics també els ha d’arribar el torn. L’Agència Catalana de Notícies i la Xarxa Audiovisual Local s’haurien de desempallegar de la tutoria governamental, regir-se pels mateixos principis que la Corpo i avançar cap a una més que aconsellable fusió, si els estudis oportuns, com és probable, ho corroboressin.

El context polític, en fi, no pot ser l’excusa per continuar ajornant tots aquests deures, ni per ignorar els nous reptes que vindran. Al contrari. A mesura que avanci el procés d’emancipació política, les institucions catalanes hauran de tenir una alternativa pròpia, per exemple, quan arribi el moment de distribuir el nou dividend digital, el primer de gener de 2021.

I també caldrà trobar la manera, en fi, que les televisions que emeten a Catalunya amb una llicència estatal de TDT s’ajustin, com tothom, a les regles del joc de què ens hem dotat. Són polítiques, totes aquestes, que caldrà basar en dades i informacions rigoroses com les que aportarà el Baròmetre de la Comunicació, o un instrument semblant, un cop l’haguem recuperat. Som-hi?

(Text publicat a Tribuna Catalana)

(1) 23-11-2015: El Constitucional aixeca la suspensió de l’impost sobre provisió de continguts per part dels prestadors de serveis de comunicacions electròniques.

(Primera part)

Advertisements

Deixa un comentari

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

Esteu comentant fent servir el compte WordPress.com. Log Out / Canvia )

Twitter picture

Esteu comentant fent servir el compte Twitter. Log Out / Canvia )

Facebook photo

Esteu comentant fent servir el compte Facebook. Log Out / Canvia )

Google+ photo

Esteu comentant fent servir el compte Google+. Log Out / Canvia )

Connecting to %s

%d bloggers like this: